Stabat Mater Dolorosa w Smolcu

zdjęcie przedstawia piszczałki organów z kościoła w Smolcu
24/03/2017

Stabat Mater Dolorosa w Smolcu

Muzyka wyraża to, co nie może być wypowiedziane i co nie może być stłumione” – Victor Hugo

2. kwietnia po Mszy św. o godz 12.30 odbędzie się szesnasty z cyklu koncertów “Smolec Organum” organizowanych przez smolecką parafię i Chór “Smolec Cantans”. Swój talent w smoleckiej świątyni zaprezentują dwie znakomite artystki: mezzosopranistka Zoja Rolińska i kontralcistka Urszula Czupryńska.

Obie panie wykonają średniowieczny hymn “Stabat Mater Dolorosa” (Stała Matka Boleściwa), arcydzieło światowej muzyki religijnej. Autorem słów jest Jacopone da Todi (1230-1306), włoski franciszkanin, mistyk i poeta. Utwór opisuje cierpienia Matki Boskiej opłakującej śmierć Jezusa. Pierwszy polski przekład ukazał się w kancjonale Walentego z Brzozowa w 1554 r. Poniżej prezentujemy ten tekst:

Stoi Matka obolała,
Łzy pod krzyżem przepłakała,
Gdy na krzyżu Syn jej mrze.

Jakże w duszy jest zmartwiona,
Zasmucona, zachmurzona,
Aż ją poprzeszywał miecz.

Jakże smutnej i strapionej
Matce tej Błogosławionej
Jednorodzonego mieć

I nie łamać się ginącej
Tej pobożnej, tej widzącej
Jednorodzonego śmierć.

Co za człowiek, co nie płacze,
Kiedy Matkę tę zobaczy
W udręczeniu – w takim, o

Kto niezdolny współczuć czule
Bólom Matki Syna bóle?
Czy ma takie serce kto?

Widzi Matka: Syn Jej, Jezus
Bicze przyjął i krzyż przeniósł
Za calutki ludzki grzech.

Widzi słodkie swe Rodzone
Tak śmiertelnie opuszczone,
Jak ostatni traci dech.

Matko, źródło ukochania,
Daj mi siłę współczuwania
Tylu bólom, żalom Twym.

Serce sobie upodoba,
U Chrystusa kochać Boga;
Sercu memu spraw to Ty

Matko Święta, niechby ono
Przybijano i dręczono,
Niech zasiłki Twoje ma.

Zrób mnie godnym uproszenia,
Udzielenia, udręczenia
Z Twego Rodzonego ran

Daj pobożnie z Twymi łzami
Mieć Twój ból z Ukrzyżowanym,
Póki tym nie przejmiesz mnie.

Niech pod krzyżem z Tobą stoję,
Niech łzy Twoje będą moje,
Tego twego płaczu chcę

Panno z Panien Najjaśniejsza,
Już mi nie bądź boleśniejsza,
Tylko daj i mnie łzy lać

Niech Chrystusa śmierć przeniosę,
Mękę zniosę do pomocy,
Niech to przejdę jeszcze raz

Zrób mnie zbitym, poranionym,
Uwięzionym, przepojonym
Krzyżem Syna, Syna krwią.

Płomień ognia mnie nie spali:
Najjaśniejsza mnie ocali
Na ten ostateczny Sąd.

Chryste, a gdy i Ty wyjrzysz,
Daj przez Matkę i mnie przybyć
Do zwycięskich Twoich palm.

A gdy ciało będzie zmarłe,
Spraw, niech duszy będą dane
Twoje nieba pełne chwał. Amen.

Tekst pochodzi z portalu: http://www.staropolska.pl/

Muzykę do tego utworu skomponowało wielu sławnych kompozytorów, wśród których byli m.in: Joseph Haydn, Antonín Dvořák, Giovanni Pierluigi da Palestrina, Krzysztof Penderecki, Domenico Giuseppe Scarlatti, Franz Schubert, Antonio Vivaldi, Giuseppe Verdi, Karol Szymanowski i Arvo Pärt. W Smolcu usłyszymy kompozycję autorstwa Giovanniego Battisty Pergolesiego (1710-1736).

Zoję Rolińską mieliśmy okazję poznać podczas koncertu z 11 grudnia 2016 r. Przypomnijmy więc sylwetkę tej artystki. Ukończyła Wydział Dyrygentury Chóralnej Liceum Kultury i Sztuki im. M.D. Leontowicza w Winnicy oraz jest absolwentką Wydziału Wokalnego Narodowej Akademii Muzycznej im. A.W. Nieżdanowej w Odessie. W latach 2011-2016 była organistką w Sanktuarium Bożego Miłosierdzia w Rozdzielnej. Od 2013 do 2016 r. tę samą funkcję pełniła w Katedrze Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w Odessie. W tym samym czasie była tam dyrygentką chóru katedralnego.

W 2010 r. zajęła I miejsce w konkursie wokalnym “Grand Prix Karpat” w Mukaczewie w 2010 r. Rok później zwyciężyła w Międzynarodowym Konkursie Wokalnym w Odessie. Trzy lata później w tym samym mieście zajęła III miejsce w Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Sakralnej i Narodowej “Otwórz siebie światu”. W ubiegłym roku zajęła II miejsce w Festiwalu-Konkursie “Jaskrawa kraina” rozgrywanym w Odessie.

W swoim repertuarze ma m.in. następujące arie operowe: partię Tatiany z opery “Eugeniusz Oniegin” Piotra Czajkowskiego, partię Neddy z opery “Pajace” Ruggiero Leoncavallo, partię Marii z opery “Mazepa” Piotra Czajkowskiego, arię Toski z opery “Tosca” Giacomo Pucciniego, arię Cio-cio-san z opery “Madame Butterfly” Giacomo Pucciniego oraz arię Rusałki z opery “Rusałka” Antonína Dvořáka.

Urszula Czupryńska ukończyła studia na Wydziale Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu, w klasie śpiewu solowego prof. Felicji Jagodzińskiej.  Uczestniczyła w wielu kursach wokalnych, w tym również mistrzowskich, we Wrocławiu, Dusznikach-Zdroju i Salzburgu. W latach 1999-2001 uczęszczała do Studium Aktorskiego we Wrocławiu, gdzie zdobywała wiedzę pod kierunkiem wybitnych aktorów teatrów dramatycznych i teatru pantomimy.

Od 1996 r. współpracuje z Chórem Synagogi pod Białym Bocianem we Wrocławiu, pod kierownictwem Stanisława Rybarczyka. W ramach tej współpracy, również jako solistka, brała udział w licznych koncertach w kraju i za granicą., a także uczestniczyła w nagraniu dwóch płyt. Od 2004 r. pracuje jako artystka chóru Opery Wrocławskiej, na scenie której wykonywała również następujące partie operowe:

  1. Marty w ‘Strasznym Dworze” Stanisława Moniuszki,
  2. III sieroty w “Kawalerze srebrnej róży” Ryszarda Straussa,

W swoim dorobku artystycznym posiada również następujące partie:

  1. Demetria z opery “Berenice” Georga Friedricha Händela,
  2. Księżnej z opery “Siostra Angelica” Giacomo Pucciniego,
  3. Trzeciej Damy z opery “Czarodziejski flet” Wolfganga Amadeusza Mozarta.

Wykonuje także utwory oratoryjne, pieśni i arie operowe.

We wrześniu 2016 r. uhonorowana została Dyplomem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Piotra Glińskiego, w uznaniu zasług na rzecz upowszechniania polskiej kultury muzycznej.

Koncert poprowadzi pani Antonina Urbanowicz. Dochód z niego będzie przeznaczony na remont smoleckich organów.

Zapraszamy serdecznie wszystkich melomanów i melomanki!

Autor: 
Weronika Szwaj