Hybrydowy autobus na liniach aglomeracyjnych

30/11/2021

Hybrydowy autobus na liniach aglomeracyjnych

Od środy 1 grudnia 2021 roku na linie łączące Wrocław z Gminą Kąty Wrocławskie wyjedzie demonstracyjny autobus przegubowy marki Mercedes Citaro C2 Hybrid, wyprodukowany w 2021 roku, spełniający normę spalin Euro 6D.  Autobusy tej marki znane są już wrocławianom i mieszkańcom aglomeracji wrocławskiej, ale tym co wyróżnia nowy model jest fakt, że jest on HYBRYDOWY. Oznacza to, że posiada on zarówno silnik spalinowy, jak i elektryczny.

Jak to działa?

Znany również z autobusów obsługujących linie strefowe moduł rekuperacyjny odzyskuje energię podczas hamowania pojazdu.  Odzyskana w ten sposób oraz podczas jazdy bez dodawani gazu energia jest magazynowana w superkondensatorach zamontowanych na dachu autobusu. Następnie zgromadzona energia wykorzystywana jest do zasilania urządzeń pokładowych autobusu oraz napędzania silnika elektrycznego, który swoją dodatkową mocą odciąża silnik diesla. Silnik spalinowy nie używa swej pełnej mocy, więc oszczędzane jest paliwo. W efekcie powoduje to obniżenie emisji spalin.

Demonstracyjny autobus posiada nowe wyświetlacze prezentujące kierunek jazdy białą czcionką. Tablice tego typu pojawią się również w autobusach strefowych łączących Wrocław z Gminą Kąty Wrocławskie już w pierwszym kwartale 2022 roku. 


Ze względu na brak ograniczenia w infrastrukturze drogowej autobus będzie testowany na linii strefowej 933 oraz wybranych kursach linii 907, 927L, 927P i 947. Operatorem na powyższych liniach są Dolnośląskie Linie Autobusowe Sp. z o.o.

Będzie to pierwszy, lecz nie ostatni test autobusów z napędami alternatywnymi na liniach aglomeracyjnych, które są efektem współpracy Wrocławia z samorządami Aglomeracji Wrocławskiej. 

Autor: 
Monika Makowska